Danske virksomheder risikerer at gå glip af betydelige konkurrencefordele ved kun at fokusere på det miljømæssige aspekt af bæredygtighed. I en tid hvor mange virksomheder arbejder intenst med at opfylde kravene fra CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og udarbejde klimaregnskaber, bliver det tydeligt, at bæredygtig forretningsudvikling handler om meget mere end overholdelse af lovkrav og cirkulær økonomi.
I dette webinar vil Christian Nielsen, seniorrådgiver i Sustainable Business Solutions og adjungeret professor ved Bologna Universitet, og seniorrådgiver Pia Bylling-Westergaard sammen give en dybere forståelse af bæredygtige forretningsmodeller. Du vil lære, hvordan man kan udnytte ESG-data til at skabe strategisk værdi og få indsigt i fire kategorier af bæredygtige forretningsmodeller, som kan bruges til inspiration: Cirkulære modeller, socialøkonomiske modeller, miljøinnovations-modeller og interessentskabelses-modeller.
Vi vil diskutere, hvordan virksomheder kan skabe bæredygtig vækst ved at fokusere på bredere bæredygtighedsinitiativer, der omfatter miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter.
Bliv inspireret til at tænke din forretningsmodel på nye måder – og harmoniser formål, effekt og profit for at skabe langsigtet succes.
Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions’ gratis webinarrække ESG to the point, der finder sted hver første tirsdag i måneden kl. 8:15. Læs mere her.
Webinaret er for dig, der arbejder med strategisk forretningsudvikling og ønsker at sikre, at din virksomhed ikke misser potentialet i en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed.
Webinaret er henvendt til alle typer virksomheder.
En bæredygtig forretningsmodel er en forretningsmodel, der integrerer bæredygtighed som en kernekomponent i dens måde at skabe, levere og indfange værdi på. Det betyder, at virksomheden ikke kun fokuserer på økonomisk gevinst, men også på sin påvirkning af miljø, samfund og de interessenter, den er i berøring med. Bæredygtige forretningsmodeller er designet til at balancere disse tre aspekter, også kendt som de tre P’er: People (mennesker), Planet (miljø) og Profit (økonomi).
I takt med at klimaforandringer, sociale uligheder og ansvarlig virksomhedsledelse fylder mere på den globale dagsorden, er der en stigende forventning fra forbrugere, investorer og lovgivere om, at virksomheder skal tage ansvar for deres handlinger. At indarbejde bæredygtighed i forretningsmodellen gør det muligt for virksomheder at være mere modstandsdygtige over for fremtidige risici, som ændrede reguleringer eller ressourcemangel, og samtidig skabe langsigtet værdi for både virksomheden og samfundet.
Bæredygtige forretningsmodeller giver virksomheder mulighed for at innovere, differentiere sig i markedet og styrke relationer til kunder og partnere ved at fremme løsninger, der både er økonomisk levedygtige og samtidig bidrager positivt til samfundet og miljøet. De virksomheder, der formår at harmonisere formål, effekt og profit, står stærkere i fremtidens marked, hvor bæredygtighed bliver et stadig mere afgørende konkurrenceparameter.
On-demand webinaret er en del af Sustainable Business Solutions’ gratis webinarrække ESG to the point, der finder sted hver første tirsdag i måneden kl. 8:15. På hvert webinar stiller vi skarpt på et aktuelt emne på ESG-agendaen. Formålet er at give dig en konkret og anvendelig indsigt i udvalgte emner, som du kan bruge direkte i dit arbejde med bæredygtighed – alt sammen i et format, som passer ind i din hverdag. Du kan læse mere om serien og følge med i tidligere og kommende webinars her.