Integrationen af biodiversitet og natur i fremtidens forretningsstrategier med SBTN
Biodiversitetskrisen og tab af natur er begge fokusområder, der fylder mere og mere på lige fod med drivhusgasudledning og klimapåvirkning. Ifølge World Economic Forum udgør tab af biodiversitet den tredjestørste globale risiko for verdensøkonomien over de næste ti år.
I takt med et større fokus på biodiversitet og natur, er flere virksomheder begyndt at undersøge deres påvirkning af disse områder. Det er dog komplekse områder, og derfor kan det være kompliceret for virksomheder at kortlægge og sætte mål for deres aftryk på biodiversitet og natur.
SBTN, er en hjælp til virksomheder, der netop ønsker at arbejde ambitiøst med målsætninger for naturen og biodiversiteten. For at blive en del af netværket, skal man bl.a. opfylde specifikke krav og udarbejde mål i overensstemmelse med Paris-aftalen. Vi kan hjælpe jer med at udvikle ambitiøse målsætninger, der matcher jeres virksomhed og guide jer gennem hele ansøgningsprocessen til SBTN.
SBTN (Science Based Targets Network) udspringer af SBTi og er en international organisation, der har til formål at hjælpe virksomheder og byer med at sætte mål for videnskabelige forankrede bæredygtighedsmål.
De to initiativer adskiller sig ved, at SBTi har til formål at hjælpe virksomheder med at udarbejde videnskabsbaserede mål for klimaet ved at reducere drivhusgasemissioner, mens SBTN hjælper virksomheder og byer med at udvikle videnskabsbaserede mål for naturen, ved at inkludere andre miljømæssige faktorer, såsom biodiversitet, ferskvand, jord og havet.
SBTN er altså et redskab til at gøre din virksomheds arbejde med naturen mere håndgribeligt og målbart. Det er samtidig et stærkt signal at sende til jeres interessenter, at I arbejder aktivt for at mindske jeres påvirkning på naturen.
Implementering af SBTN: En seks-trins proces
Ved at følge Science Based Targets Network (SBTN) kan din virksomhed sætte videnskabsbaserede mål for naturen gennem en struktureret seks-trins proces. Her er en kort beskrivelse af hvert trin i processen:
1. Gør dig klar: Forbered din virksomhed ved at forstå dens påvirkning på natur og biodiversitet (Science Based Targets Network).
2. Vurdér: Vurder værdikædens påvirkninger og identificer væsentlige miljøpåvirkninger og lokationer for målsætning (Science Based Targets Network).
3. Prioritér: Prioriter de områder med størst effekt og identificer vigtige lokationer og aktiviteter for målsætning (Science Based Targets Network).
4. Sæt mål: Sæt mål baseret på denne prioritering og indsaml herefter baseline-data og offentliggøre målene (Science Based Targets Network).
5. Handl: Implementer handlinger for at nå målene ved at undgå, reducere, regenerere og genoprette natur og biodiversitetsmæssige påvirkninger (Science Based Targets Network).
6. Overvåg: Overvåg, rapporter og verificer fremskridt mod målene, og juster strategier herefter (Science Based Targets Network).
Hos Sustainable Business Solutions står vi klar til at hjælpe jer med at blive compliant med SBTN. Vi tilbyder rådgivning og support, så jeres virksomhed kan udvikle ambitiøse målsætninger for biodiversitet og natur, der matcher jeres forretningsstrategi, og guide jer gennem hele ansøgningsprocessen til SBTN. Kontakt os for at få mere at vide om, hvordan vi kan assistere jer med SBTN-rapportering og forbedre jeres bæredygtighedsprofil.Hos Sustainable Business Solutions står vi klar til at hjælpe jer med at blive compliant med SBTN. Vi tilbyder rådgivning og support, så jeres virksomhed kan udvikle ambitiøse målsætninger for biodiversitet og natur, der matcher jeres forretningsstrategi, og guide jer gennem hele ansøgningsprocessen til SBTN.
Kontakt os for at få mere at vide om, hvordan vi kan assistere jer med SBTN-rapportering og forbedre jeres bæredygtighedsprofil.
Bjarne Jacobsen, Kommunikations- og CSR-chef, Middelfart Sparekasse
Amanda Mikkelsen, Controller & CSR Manager, Asetek
Ninna Holch, CSR Officer i Spar Nord
Pernille Kiær Sørensen, Head of Sustainability, Lemvigh-Müller A/S
Kirsten Jensen, Chief Innovation Officer, Easyfood
Steffen Toft Spiele, CSR-ansvarlig, OK a.m.b.a
Bjarne Jacobsen, Kommunikations- og CSR-chef, Middelfart Sparekasse
Bjarne Jacobsen, ESG- og Kommunikationsdirektør
Pernille Kiær Sørensen, Head of Sustainability, Lemvigh-Müller A/S
Steffen Toft Spiele, ESG & Sustainability Partner
Steffen Toft Spiele, ESG & Sustainability Partner
Steffen Toft Spiele – ESG & Sustainability Partner
Steffen Toft Spiele, ESG & Sustainability Partner
Amanda Mikkelsen, ESG Manager, Asetek
Steffen Max Høegh, tidl.CSR Direktør Holmris B8 Circular